eLearning: een succesvolle factor voor betere studieprestaties

30 juni 2015 Reacties uitgeschakeld voor eLearning: een succesvolle factor voor betere studieprestaties

Op 23 juni jl. hebben Eva en Sjirk op de 2015 International Computer Assisted Assessment (CAA) de bevindingen van onze GrassRoots gepresenteerd. Naast het geven van onze eigen presentatie hebben we ook andere interessante presentaties gezien waaronder presentaties van Silvester Draaijer (Vrije Universiteit), Sharon Klinkenberg (Universiteit van Amsterdam) en Dirk Tempelaar (Universiteit Maastricht). Kijk hier voor het volledige programma.

We hebben gepresenteerd over de relatie tussen het maken van de online formatieve toetsen (eLearning) en de score op het tentamen. Deze bleek erg interessant te zijn. Ten eerste omdat bijna 70% (214 studenten) minstens 1 online toets en bijna 40% alle online toetsen gemaakt heeft. Een hoog aantal aangezien er geen punten werden toegekend aan het maken van de toetsen. Ondanks het gebrek aan toegekende punten hebben de studenten de eLearning gedaan en daarvan geprofiteerd. Zo bleek ten tweede dat studenten die alle online toetsen gemaakt hebben een 4,9 hogere kans (odds) om tentamenvragen over de stof uit de (online) toets succesvol te beantwoorden. Deze kans werd groter als we alleen keken naar studenten die op het tentamen gezakt waren. Ondanks hun slechtere prestatie op het gehele tentamen hadden studenten die alle online toetsen gemaakt hebben zelfs een 6,7 hogere kans (odds) om deze vragen succesvol te beantwoorden.

We hebben gezien dat er een positieve relatie is tussen het online maken van formatieve toetsen en het maken van specifieke tentamenvragen, in het bijzonder voor de slechter presenterende groep studenten. We hopen dat deze resultaten niet alleen een bijdrage leveren aan de wetenschappelijke literatuur maar ook onderwijsdirecties van het hoger onderwijs kunnen ondersteunen in het maken van beslissingen over de inzet van dergelijke online formatieve toetsen.

Voor degene die geïnteresseerd zijn in de details van het onderzoek worden onze bevindingen binnenkort gepubliceerd in een Proceedings van Springer Link (link volgt hier). Hieronder alvast een tipje van de sluier.

Vriendelijke groet,

Sjirk en Eva

 

 

Untitled

Reacties zijn gesloten.

Wat is dit?

Je leest nu eLearning: een succesvolle factor voor betere studieprestaties voor Grassroots projecten VU 2014-2015.

Meta