Afsluiting Grassroots voor de Jurisprudentieclips

3 juni 2015 Reacties uitgeschakeld voor Afsluiting Grassroots voor de Jurisprudentieclips

Het gaat goed met de jurisprudentieclips! In de vorige post vertelde ik al over de aanpassingen in de bestaande clips. We hebben vragen gekoppeld aan de video’s, waardoor studenten bij het bekijken van de clips gemotiveerd worden om te blijven opletten. De video’s worden onderbroken en studenten kunnen pas verder kijken als ze de vraag hebben beantwoord.

De volgende stap die we gezet hebben betreft de manier waarop we de clips afspelen, namelijk in een verrijkte omgeving. Sylvia Moes en Erik Boon hebben deze omgeving ontwikkeld. Hieronder zie je een plaatje van de omgeving:

verrijkte jurisprudentieclip

Het voordeel van deze weergave is dat de verplichte literatuur – de uitspraak – meteen geopend kan worden. Deze wordt in het rechtermenu weergegeven. Onderaan wordt ook nog extra informatie weergegeven, in de vorm van links naar nieuwsberichten en de toepasselijke wetgeving die met het onderwerp van de jurisprudentieclip te maken hebben. Dat is geen verplichte tentamenliteratuur, maar het is bedoeld om de stof meer tot leven te laten komen.

Inmiddels hebben we twee nieuwe filmpjes opgenomen, in het kader van het VU-videoproject. Ook deze filmpjes zullen in de verrijkte omgeving worden afgespeeld.

Voordat we deze vernieuwingen gaan gebruiken in het eerste blok van 2015-2016, is er nog een laatste stap die we gaan zetten. Om studenten nog verder de activeren willen we een tool gebruiken waarmee studenten vragen kunnen formuleren over de clips en ook elkaars vragen kunnen beoordelen door middel van een ranking systeem, zoals Gosoapbox.

De vragen met de hoogste ranking worden behandeld in één van de twee responsiecolleges die gedurende het blok worden georganiseerd. Het doel van het responsiecollege is om moeilijkheden in de stof te behandelen, ter voorbereiding op het tentamen. Studenten kunnen daar zelf vragen voor aandragen, maar het aantal vragen is altijd beperkt. Met deze nieuwe tool hopen we dat studenten zelf actiever aangeven wat zij zelf moeilijk vinden, zodat we daar feedback op kunnen geven.

Als dit werkt, willen we deze vorm van interactie tussen studenten en docenten gaan uitbreiden voor alle onderwerpen die in de werkgroepen aan de orde worden gesteld.

Al met al heeft dit Grassroots-project veel opgeleverd voor ons onderwijs. Ten eerste zijn de jurisprudentieclips nog beter geïntegreerd in het onderwijs, waardoor het doel ook duidelijker wordt. Daarnaast hebben we meer geleerd over allerlei onderwijsvernieuwingen die interessant zijn voor ons vak en dat werkt enthousiasmerend voor het docententeam. We kijken erg uit naar de nieuwe cyclus in september!

Reacties zijn gesloten.

Wat is dit?

Je leest nu Afsluiting Grassroots voor de Jurisprudentieclips voor Grassroots projecten VU 2014-2015.

Meta